Prova, sno och våga satsa!

Nu är 17 maj redan firat men jag stannar kvar lite till i Norge.

Edward Munch är ju en av Norges främsta konstnär. Jag fascineras mest av hans liv och förhållningssätt till sin konst än av hans bilder om jag ska vara uppriktig. Egentligen beror nog det på att jag har mest läst om honom mer än vad jag har studerat hans konst och bildspråk. Bakläxa!

Jag fick en historia berättad för mig om Edward som är från den tiden då han dragit sig tillbaka lite från konstens epicentrum. Några har sagt att han var lite av en eremit men så isolerad var han inte. En, vad vi idag kallar agent, ville innerligt gärna köpa något/några verk av Edward och sökte kontakt med honom brevledes initialt. När svaren uteblev åkta han, helt sonika, hem till Edward för att knacka på. Ingen öppnade så han fick vända om för att återkomma senare. Vid ett av besöken som han företog sig öppnade Edward dörren klädd i morgonrock och håret på ända. Han ursäktade sig och bad att agenten skulle vänta ett ögonblick så han fick klä och göra sig representativ. Men agenten fick vänta förgäves. Edward kom inte tillbaka. 

Skam den som ger sig, agenten ville ge det en chans till. Den här gången öppnade Edward med ett strålande humör och ett generöst välkomnande. Agenten bjöds in i en salong och där stod en magnifik flygel. -Åh, herr Munch, jag kände inte till att ni också musicerar! -Nej, nej, det gör jag inte men den är förbaskat bra att ha när jag torkar äppelskivor, svarade Munch och lyfte på flygelns lock. Där låg skivade äppelskivor prydligt på rad efter rad på tork.

Den 22 oktober 2021 öppnade nya MUNCH i Oslo. MUNCH är skräddarsytt för stora konstupplevelser skriver de på hemsidan. Det nya museet erbjuder konst och kulturupplevelser i 13 våningar. De har lagt upp flertalet filmer och jag rekommenderar denna om Edwards liv, i stort. 

https://www.munchmuseet.no/hva-skjer-arkiv/munch-pa-ekely/

Utifrån hans egna texter, brev, noteringar har man samlat på sig 8 stycken råd till skapande själar. Alla kan man ha väldigt stor glädje och nytta av men här återger jag bara tre stycken.

1. Ingenting är fel. Vi kan kanske tacka Edwards begränsade konstutbildning för att han inte brydde sig så mycket om vad som var rätt eller fel i skapande -generellt. Tvärtom, det var som om de begreppen inte existerade i hans värld. I sin början blev han kritiserad för att hans bilder inte verkade färdiga eller målade i fel färger men Munch visste att det ju finns fler en ETT sätt att måla och bygga upp motiv på. Ibland görs det genom att använda starka färger, andra gånger handlar det om komposition eller vilken målningsteknik man använder. Han har sagt att ”Alla mina bilder är studier och förberedelser till kommande verk”. Så för Edward fanns det aldrig något som var fel eller rätt sätt att göra bilder på utan bara olika metoder.

2. Ta från andra.  Munchs konstnärsskap stod aldrig still.  Redan som ung lät han sig bli påverkad av jämnåriga kollegor som målade ute inget fria. Så han tog med sig tecknarblocket och målarsakerna ut på stan för att skapa. Han lät sig inspireras av författaren Hans Jaegers uppmaning att ”skriva sitt liv” och omsatte sina djupt personliga erfarenheter till allmänna motiv i bilderna. Under tiden då han vistades i Paris tog han intryck av impressionismens idéer och målade flimrande synintryck från gatan i den franska huvudstaden men även från hemstaden Kristiania (nuv. Oslo). I Berlin upptäckte han grafikens möjligheter och lärde sig, på rekordtid, alla tekniker så som litografi, träsnitt och radering. Så han tog det han kunde se skulle komma honomtill nytta som tekniker, förhållningssätt, vanor, ja allt vilket tillförde honom något nytt, och så gjorde han det till sitt.                                         

3. Våga satsa! 1889, då han var 25 år gammal gjorde Munch något som var tämligen ovanligt för en ung konstnär. Han hyrde en stor sal på Studentsamfundet mitt i Oslos centrum och fyllde den med sina egna bilder. Ett mycket djärvt drag men som visade sig ge honom stort utrymme i pressen och vilket sedermera ledde till att han fick resestipendium från norska staten. 

Efter många år kom han tillbaka till Norge och 1909 kastade han sig ut i arbetet med sikte på att bli, i den stora konkurrensen, utvald att dekorera Oslo Universitets aula. Han gjorde flera hundra skisser och fyra olika utkast och versioner för att vinna uppdraget. Under tiden passande han även på ställa ut skisserna och utkasten, både i Tyskland och hemma i Norge, vilket fick stor uppmärksamhet av press och publik. 

Till sist var det just Edward Munch som fick uppdraget.

Så nu vet vi alla vad som ska göras för att få saker att hända! Och vill ni få tips om VAR ni kan göra det, skriv upp er för nyhetsbrevet! Mitt allra bästa tips!

Allt Gott!

Ewa och Lasse

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Pin It on Pinterest

Share This